Van eiland naar vulkaan naar eiland...... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Cleo - WaarBenJij.nu Van eiland naar vulkaan naar eiland...... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Cleo - WaarBenJij.nu

Van eiland naar vulkaan naar eiland......

Door: Cleo

Blijf op de hoogte en volg Cleo

09 April 2012 | Nicaragua, Granada

Lieve allemaal!

Een berichtje vanuit het prachtige Nicaragua dit keer. Een heel mooi en leuk land waar ik me zeer op mijn gemak voel! Naast de mooie natuur, de vriendelijke mensen en het lekkere eten is het me hier opgevallen dat de mensen erg van dweilen houden, 's ochtends, 's middags, 's avonds, of eigenlijk gewoon de hele dag door moet je tussen de dweilende vrouwen doorspringen. En het nut van zoveel dweilen? Ik ben er nog niet achter.. Ook is het me opgevallen dat hier heel veel schommelstoelen staan en dat dat eigenlijk hele fijne stoelen zijn! Leuke Nicaraguaweetjes vond ik zo...

Op het moment zit ik in Granada, ik ben hier gister aangekomen en heb vandaag dit prachtige oude koloniaanse stadje een beetje verkend. Ik heb sinds gister al mijn reismaatjes achtergelaten en ben hier nu alleen wat ik wel even lekker en rustig vind. Gelukkig is mijn Spaans goed genoeg om me in mijn eentje te redden en zelfs een bezoekje aan het ziekenhuis hier te brengen. En dat alleen maar om een tijdens een wandeling opgelopen diepe splinter te laten verwijderen die er al een paar dagen zat,(en die ik zelf niet kon verwijderen met pincet) een heel avontuur maar het is me gelukt, of eigenlijk, de arts!

Maargoed, Granada, een prachtig stadje maar evenmooi, al dan niet mooier waren alle andere plekken die ik de afgelopen weken heb gezien, dus even terug naar Utila, het duikeiland. Planning: zondagochtend ferry pakken en doorreizen, maar door een iets te leuk afscheidsfeestje op het eiland was poging 1 mislukt en hadden we de boot gemist.
(Niet voor niks hebben ze het dan ook over "The three lies of Utila"
1) "I'm leaving tomorrow",
2) "I'm not drinking tonight",
3) "I love you")

Maar eigenlijk maar goed ook want maandag ben ik wel weggegaan met Lilies, een meisje uit Amsterdam en Sebastian, een jongen uit Zweden, met wie ik uiteindelijk nog een heel stuk heb gereisd. Met een bus naar de hoofdstad van Honduras, Tegucigalpa, waar dus echt niks te beleven valt en waar je 's avonds beter in je hotel kan blijven. Dus dat deden we dan ook maar braaf. De dag daarna door naar Esteli, een klein plaatsje net over de grens bij Nicaragua. Sebastian wilde hier heen om sigaren te maken en de fabriek te bezoeken dus zijn Lilies en ik maar meegegaan. Best geinig. Daarna meteen door naar Leon, de tweede grote koloniaanse stad hier in Nicaragua. Hier hebben we een aantal dagen gezeten in een leuk hostel en met veel leuke mensen.

Vanuit Leon hebben we een hike gedaan op de vulkaan Telica, welke begon op het heetste punt van de dag (en dat is heet! aangezien Leon de warmste stad in Midden Amerika schijnt te zijn!!). Wel een hele mooie hike. We hebben de top in 3,5 uur bereikt waar de hike er normaal 4,5 uur over doet, dus in sneltreintempo.. Uitgeput en wel was het tijd om onze tentjes op te zetten in een dichte krater om te kunnen overnachten naast de actieve vulkaan Telica. Spannend! Met een klein eetpakketje, slapen op alleen een slaapzakje en een kampvuurtje in de middle of nowhere maakte dit echt een bijzonder uitje. Na een mooie zonsondergang was het tijd om naar het topje van het topje te klimmen om daar in het donker een kijkje te nemen in de actieve krater van Telica en te kijken en luisteren naar het lava. Wauw, uniek! Na een niet heel comfortabel nachtje werden we om 5.00 gewekt om ons tentje snel op te breken en te kijken naar zonsopgang. En daarna kon de terugweg beginnen, ook best zwaar!

Terug in Leon zijn Lilies en ik snel doorgegaan naar San Juan del Sur, een badplaats vlakbij de grens met Costa Rica, waar je goed kunt surfen en feesten. Afgelopen week was Semana Santa in heel Midden-Amerika (Pasen maar dan een week lang met veel tradities, feest, eten, mensen en muziek!) en dat scheen gekkenhuis te worden in San Juan del Sur, dus dat moesten we natuurlijk wel even meemaken. Gelukkig verbleven we in een mooi rustig hostel met zwembad, aan zee, waar we tijdens deze week zo nu en dan konden schuilen voor alle herrie, kermis, mensen, verkopers etc. etc. En ja, gekkenhuis was het zeker! Er sliepen zelfs overal mensen op straat die geen onderdak konden betalen/vinden. Maar feest was het zeker! Het leuke was dat heel veel mensen die ik onderweg had ontmoet zich allemaal hier verzamelden, dus een grote reüni en ook nog veel nieuwe leuke mensen! Naast feesten hebben we ook fanatiek gesurfd 3 dagen en hebben we genoten van het heerlijke eten hier. Mijn favoriete lokale gerechten zijn Ceviche en Indio Viejo, wat ik hopelijk in Nederland een keer zelf kan bereiden!! En omdat we een goede ruime keuken hadden hebben we ook een paar keer zelf gekookt, eindelijk, want dat mis ik hier soms wel een beetje, gezellig samen koken..

Na 6 dagen in het Salou van Nicaragua te hebben uitgehangen was ik wel toe aan een rustoort en het kwam dan ook goed uit dat Bernice en Felipa, twee Nederlandse meisjes, ook op vrijdag naar Isla de Ometepe wilde gaan, een eiland midden op een groot meer in Nicaragua. Opnieuw een mooie plek met 2 vulkanen die ik dit keer niet beklommen heb. We hebben hier fietsen gehuurd en over het eiland gefietst, wat is het toch heerlijk om te fietsen! Ook hier weer heerlijk gegeten en lekker gezwommen in een soort natuurlijk zwembad en in het meer. En na dit avontuur heb ik iedereen achtergelaten en ben ik in mijn eentje doorgereisd naar Granada, waar ik nu zit.

Morgenochtend ga ik een markt hier in de buurt bezoeken, Masaya, en overmorgen naar een ander meer hier in de buurt. Daarna reis ik door naar Monteverde in Costa Rica, waar ik hopelijk Gina, Roos en Lilies nog ga ontmoeten. Daarna Montezuma aan zee en dan alweer tijd om richting San Jose te gaan, waar ik mijn vlucht heb naar New York! Hier mag ik nog van 5 dagen luxe genieten samen met mijn vader om vervolgens op 25 april terug te vliegen naar het vertrouwde Nederland.

26 april om 15.30 komen we aan op Schiphol om precies te zijn!

Dus tot heel snel allemaal! En de foto's komen later!

Xx

  • 10 April 2012 - 07:02

    Frans:

    Leuk weer zo'n reisupdate. Mooie belevenissen. Wij maar ploeteren hier!
    Veel plezier verder.

  • 10 April 2012 - 11:17

    Opa En Oma:

    Leuk verslag en veel avonturen.Het einde van de reis begint te naderen.Veel plezier in New York.Hier alles oke xx

  • 10 April 2012 - 13:29

    Roos:

    Heeej Cleo, klinkt weer fantastisch allemaal! Geniet nog even van de natuur, de zon, mensen, het eten en je vrijheid! Voor je het weet zijn die laatste weekjes weer voorbij.... Tot snel! Liefs Roos

  • 10 April 2012 - 18:03

    Lies Fennis:

    Goh Cleo wat gaat het toch snel allemaal en wat leg je veel vast op je netvlies.Geniet nog volop van de laatste weken en ik zin om je weer te zien. Dikke kus.

  • 10 April 2012 - 21:53

    Jan Michiel:

    Wat een prachtige landen allemaal. Onvergetelijk lijkt me. Heel veel plezier en hartelijke groeten van Herfterplein 3!

  • 11 April 2012 - 10:11

    Wilmama:

    ....en de verschillende ziekenhuizen die jij in het buitenland bezoekt dragen toch ook bij aan je ervaringen!! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cleo

Actief sinds 23 Jan. 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 13159

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 26 April 2012

Reizen door Midden-Amerika

Landen bezocht: